ΙατροίΔιατροφολόγοιΑισθητικοίΝοσηλευτήριαΔιαγνωστικάΧημείαΦαρμακείαΓυμναστήριαΑσφάλειες

Οδηγός για ενίσχυση και προστασία των μη κυβερνητικών οργανώσεων

25 Οκτωβρίου 2022, 13:41

images

Οδηγό για την ενίσχυση και την προστασία του έργου των μη κυβερνητικών οργανώσεων (ΜΚΟ) συνυπόγραψαν σήμερα το Γραφείο του Επιτρόπου του Πολίτη, ο Φορέας Ελέγχου Διαφήμισης και το Παγκύπριο Συντονιστικό Συμβούλιο Εθελοντισμού, με θέμα «Καλές Πρακτικές για τη στήριξη Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων από Επιχειρήσεις και Ορθή Επικοινωνία».

Σε συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε σήμερα, ο πρόεδρος του Παγκύπριου Συντονιστικού Συμβουλίου Εθελοντισμού (ΠΣΣΕ), Ηλίας Δημητρίου, ανέφερε ότι ο Οδηγός αυτός «συμβάλει στη δημιουργία αποτελεσματικότερων σχέσεων συνεργασίας μεταξύ του ιδιωτικού τομέα και των ΜΚΟ, ακριβώς επειδή στηρίζει και καθοδηγεί τις ΜΚΟ στον τομέα των χορηγιών, των συνεισφορών που συνδέονται με την πώληση προϊόντων ή και με υπηρεσίες ή και ακόμη με την ενεργό συμμετοχή των εργαζομένων της επιχείρησης στο πλαίσιο δράσεως προς όφελος των ΜΚΟ».

Σημείωσε επίσης ότι «οι ανάγκες των καιρών απαιτούν συλλογική προσπάθεια συνέργειας για να πετύχουμε μικρές και μεγάλες θετικές αλλαγές. Ευχαριστούμε θερμά τον Φορέα Ελέγχου Διαφήμισης και τον Επίτροπο του Πολίτη για την αγαθή συνεργασία, η οποία υπάρχει μεταξύ των τριών φορέων».

«Είμαστε βέβαιοι ότι ο Οδηγός ‘Καλές πρακτικές για τη στήριξη των Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων από Επιχειρήσεις και Ορθή Επικοινωνία’ θα καταστεί ένα πολύτιμο εργαλείο για τις ΜΚΟ και για τα ενδιαφερόμενα μέλη», πρόσθεσε.

Μεταξύ άλλων, ο κ. Δημητρίου ανέφερε ότι ο ΠΣΣΕ είναι με το νόμο του 2016 που καθορίζεται ότι είναι ο βασικός συντελεστής του κράτους όσον αφορά τα εθελοντικά θέματα τα οποία προβληματίζουν την κοινωνία των πολιτών.

Ακόμη, όπως ανέφερε ο Επίτροπος του Πολίτη, Παναγιώτης Σεντώνας, η χρηστή διοίκηση, η εξασφάλιση χορηγιών και η ενδυνάμωση των ΜΚΟ για να μπορούν να ανταποκρίνονται στο ανταγωνιστικό και γεμάτο προκλήσεις περιβάλλον είναι μια στρατηγική επιδίωξη.

Πλήρης ενημέρωση των πολιτών για εισφορά σε ΜΚΟ

Κατά τη συνέντευξη Τύπου, αναφέρθηκε επίσης ότι μέσα από τον Οδηγό διαχωρίζονται δύο πράγματα: η χορηγία η οποία είναι μία ιδιωτική συμφωνία μεταξύ της επιχείρησης και των ΜΚΟ και η δέσμευση που καλείται ο πολίτης, αγοράζοντας ένα προϊόν, να συνεισφέρει κάτι σε ένα ΜΚΟ για ένα σκοπό.

Αναφορικά με τη χορηγία, διευκρινίζεται ότι η επιχείρηση (χορηγός) ενισχύει τη ΜΚΟ (αποδέκτης της χορηγίας) με χρήματα ή/και με προϊόντα ή/και με υπηρεσίες ή/και με την ενεργή εμπλοκή των εργαζομένων της για την υλοποίηση δράσεων προς όφελος της ΜΚΟ.

Συνήθως, ο χορηγός έχει το δικαίωμα να προβάλει τη χορηγία με συγκεκριμένο τίτλο (π.χ. Μέγας Χορηγός, Υποστηρικτής κλπ.) για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, ενώ παράλληλα καθορίζονται ανταποδοτικά οφέλη τα οποία λαμβάνει από τη ΜΚΟ (π.χ. προβολή του λογοτύπου της επιχείρησης σε διαφημίσεις της ΜΚΟ, παροχή προσκλήσεων σε εκδηλώσεις της ΜΚΟ κλπ.).

Επιπλέον, κάθε χορηγία βασίζεται στις αμοιβαίες συμβατικές δεσμεύσεις που συνδέουν την επιχείρηση-χορηγό και τη ΜΚΟ. Οι δύο πλευρές έχουν την ευθύνη να καθορίσουν με σαφήνεια τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα τους και να περιγράψουν με ακρίβεια τη «χορηγούμενη οντότητα», είτε αυτή είναι εκδήλωση, είτε δραστηριότητα, οργανισμός κλπ.

Ακόμη, σε περίπτωση που τίθεται θέμα διανομής εσόδων από την υλοποίηση μιας χορηγούμενης δράσης, προτείνεται να έχει εκ των προτέρων συμφωνηθεί πού και πώς θα επενδυθούν τα έσοδα, καθώς και ο τρόπος ανακοίνωσης των πιο πάνω.

Αναφορικά με την εισφορά των πολιτών σε ένα ΜΚΟ για φιλανθρωπικό σκοπό με την αγορά ενός προϊόντος, μία επιχείρηση θα πρέπει να παρέχει πλήρη και σαφή πληροφόρηση ως προς το πού πηγαίνουν τα λεφτά και ακριβώς πόσο χρηματικό ποσό θα διατεθεί από τις πωλήσεις.

Ειδικότερα, μια επιχείρηση προωθεί προϊόντα ή υπηρεσίες στους καταναλωτές επισημαίνοντας ότι μέρος των εσόδων, εκφρασμένο ως: α) συγκεκριμένο ποσό (π.χ. 25.000) ή β) απόλυτος αριθμός επί των πωλήσεων (π.χ. 5 σεντς από την πώληση κάθε τεμαχίου προϊόντος), ή γ) ποσοστό επί των πωλήσεων (π.χ. 2% επί των καθαρών εσόδων) από την πώληση προϊόντος/προϊόντων/υπηρεσιών, θα παραχωρηθούν σε συγκεκριμένη/ες ΜΚΟ για τους σκοπούς της/τους.

Οι αμοιβαίες δεσμεύσεις και τα οφέλη από τη συνεργασία των δύο πλευρών είναι σκόπιμο να καταγραφούν σε μία σύμβαση, καθώς η έγγραφη αποτύπωση διασφαλίζει και τις δύο πλευρές και συγκεκριμενοποιεί δεσμεύσεις και υποχρεώσεις.

Προστίθεται ότι η φράση π.χ. «μέρος των εσόδων από την πώληση του προϊόντος/των από 10.11.2022 μέχρι 30.11.2022 θα διατεθεί στη ΜΚΟ», χωρίς περαιτέρω προσδιορισμό, δεν είναι αποδεκτή. 

Στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να συμφωνείται μεταξύ των μερών και να γνωστοποιείται εκ των προτέρων στους πολίτες το ελάχιστο ποσό συνεισφοράς. Π.χ. «μέρος των εσόδων από την πώληση του προϊόντος/των από 10.11.2022 μέχρι 30.11.2022 θα διατεθεί στη ΜΚΟ. Ελάχιστο ποσό συνεισφοράς: 15.000».

Παράλληλα, οι πιο πάνω πληροφορίες θα πρέπει να δηλώνονται στο σημείο/στα σημεία όπου ζητείται η συνεισφορά/αγορά από τον καταναλωτή. Σε περίπτωση που, για πρακτικούς λόγους, αυτό δεν είναι εφικτό (π.χ. περιορισμένος χώρος στη συσκευασία του προϊόντος), θα πρέπει στο σημείο/στα σημεία όπου ζητείται η συνεισφορά/αγορά από τον καταναλωτή να υπάρχει σαφής και ευκρινής παραπομπή σε αυτές, π.χ. στην ιστοσελίδα της επιχείρησης ή/και της ΜΚΟ.

Επίσης, σε περίπτωση τηλεοπτικής ή ραδιοφωνικής διαφήμισης, πρέπει να συμπεριλαμβάνεται η πλήρης πληροφόρηση.

Ο.Σ.

Σχετικά Άρθρα