Οδηγία ΕΕ για σεξουαλική κακοποίηση παιδιών- Τί προβλέπει
09 Οκτωβρίου 2024, 09:32
Στην επιτροπή νομικών της βουλής, συζητείται σήμερα η πρόταση οδηγίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για την καταπολέμηση της σεξουαλικής κακοποίησης και της σεξουαλικής εκμετάλλευσης παιδιών και του υλικού σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών
Σύμφωνα με σημείωμα που κατατέθηκε στην επιτροπή από την υπηρεσία ευρωπαϊκών υποθέσεων της βουλής, σκοπός της νομοθετικής πρότασης είναι η επικαιροποίηση των κανόνων που προβλέπονται στην οδηγία 2011/93/ΕΚ1 σχετικά με την καταπολέμηση της σεξουαλικής κακοποίησης και της σεξουαλικής εκμετάλλευσης παιδιών και της παιδικής πορνογραφίας, με στόχο την ενίσχυση της πρόληψης και προστασίας των θυμάτων καθώς και την αντιμετώπιση των νέων προκλήσεων που προκύπτουν λόγω των συνεχών τεχνολογικών εξελίξεων.
Ειδικότερα, οι βασικότερες πρόνοιες της πρότασης περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων τα εξής:
-Θέσπιση ποινικών αδικημάτων με σκοπό να διασφαλιστεί ότι οι όλες οι μορφές κακοποίησης και εκμετάλλευσης παιδιών στο διαδίκτυο, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που επιτρέπονται ή διευκολύνονται από τεχνολογικές εξελίξεις, ποινικοποιούνται. Συγκεκριμένα, όλα τα κράτη μέλη θα πρέπει να λάβουν μέτρα για την ποινικοποίηση και την αποτελεσματική διερεύνηση και δίωξη (α) όλων των μορφών προσέγγισης/ προσέλκυσης παιδιών μέσω διαδικτύου, με στόχο τη διάπραξη αδικημάτων σεξουαλικής κακοποίησης και εκμετάλλευσης, (β) της ζωντανής μετάδοσης σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών και (γ) της εκ προθέσεως λειτουργίας και διαχείρισης υπηρεσιών κοινωνίας των πληροφοριών, οι οποίες έχουν ως σκοπό να διευκολύνουν ή να ενθαρρύνουν τη διάπραξη οποιουδήποτε από τα αδικήματα που καθορίζονται στην οδηγία (Άρθρα 6 - 8 της νομοθετικής πρότασης).
-Τροποποίηση του ορισμού της έννοιας «υλικό παιδικής σεξουαλικής κακοποίησης», ώστε να συμπεριλαμβάνει το εγχειρίδιο παιδοφιλικού περιεχομένου, καθώς επίσης και το υλικό που προέρχεται από τεχνητή νοημοσύνη και ειδικά από τις παραποιήσεις προσωπικών χαρακτηριστικών (γνωστό ως «deepfake») (Άρθρο 2 της νομοθετικής πρότασης).
-Αύξηση ποινών φυλάκισης, λαμβάνοντας υπόψη ότι οι σοβαρές μορφές παιδικής σεξουαλικής κακοποίησης και εκμετάλλευσης θα πρέπει να υπόκεινται σε αποτελεσματικές, αναλογικές και αποτρεπτικές κυρώσεις (Άρθρα 3 και 4 της νομοθετικής πρότασης).
-Εξαίρεση από τα αδικήματα επεξεργασίας υλικού σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών, των περιπτώσεων στις οποίες οργανισμοί, ενεργώντας προς το δημόσιο συμφέρον, λαμβάνουν καταγγελίες από το κοινό σχετικά με υλικό σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών και προβαίνουν σε εξέταση, ανάλυση ή επεξεργασία με οποιοδήποτε άλλον τρόπο, τέτοιου υλικού με σκοπό την αφαίρεσή του ή τη διερεύνηση, νοουμένου ότι οι εν λόγω οργανισμοί έχουν λάβει άδεια από τις αρμόδιες αρχές του κράτους μέλους στο οποίο είναι εγκατεστημένοι (Άρθρο 5(7) της νομοθετικής πρότασης).
-Καθίσταται υποχρεωτική η υποβολή πιστοποιητικού λευκού ποινικού μητρώου από υποψηφίους/αιτητές που διεκδικούν θέσεις που συνεπάγονται στενή επαφή με παιδιά (Άρθρο 12(2) της νομοθετικής πρότασης).
-Θέσπιση υποχρέωσης των επαγγελματιών που έχουν στενή επαφή με παιδιά, όπως εκπαιδευτικοί και πάροχοι υπηρεσιών φροντίδας υγείας, να υποβάλλουν καταγγελία στις αρμόδιες αρχές, εάν έχουν βάσιμους λόγους να πιστεύουν ότι έχει διαπραχθεί ή ενδέχεται να διαπραχθεί αδίκημα που τιμωρείται δυνάμει της οδηγίας (Άρθρο 17(3) της νομοθετικής πρότασης).
-Καθορίζεται ο χρόνος παραγραφής των αδικημάτων σεξουαλικής κακοποίησης και εκμετάλλευσης. Προβλέπεται επίσης ότι, η έναρξη του χρόνου παραγραφής θα θεωρείται ότι αρχίζει αφού το θύμα συμπληρώσει τα 18 έτη, παρέχοντας έτσι μεγαλύτερο χρονικό διάστημα εντός του οποίου τα θύματα μπορούν να καταγγείλουν τη σεξουαλική κακοποίηση που υπέστησαν (Άρθρο 16 της νομοθετικής πρότασης).
-Θέσπιση ελάχιστων προτύπων για τα δικαιώματα, την υποστήριξη και την προστασία των θυμάτων. Τα κράτη μέλη καλούνται να διασφαλίσουν ότι υπάρχουν εύκολα προσβάσιμοι και φιλικοί προς τα παιδιά δίαυλοι καταγγελίας ανάλογα με την ηλικία τους. Τα κράτη μέλη υποχρεούνται να διασφαλίζουν ότι η καταγγελία δεν εξαρτάται από τη γονική συναίνεση (Άρθρο 18 της νομοθετικής πρότασης).
-Θέσπιση δικαιώματος των θυμάτων διεκδίκησης χρηματικής αποζημίωσης για τις ζημιές που υπέστησαν λόγω της σεξουαλικής κακοποίησης, συμπεριλαμβανομένης της ζημιάς που προκαλείται από τη διάδοση υλικού μέσω διαδικτύου (Άρθρο 23 της νομοθετικής πρότασης).
Τα κράτη μέλη υποχρεούνται να θέσουν σε εφαρμογή τους αναγκαίους μηχανισμούς για τη διασφάλιση διυπηρεσιακής και πολυμερούς συνεργασίας και συντονισμού σε εθνικό επίπεδο μεταξύ όλων των ενδιαφερόμενων μερών (συμπεριλαμβανομένων Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων) που συμμετέχουν στην ανάπτυξη και την υλοποίηση μέτρων για την πρόληψη και την καταπολέμηση της σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών, τόσο στο διαδίκτυο όσο και εκτός αυτού (Άρθρο 25 της νομοθετικής πρότασης).
Τα κράτη μέλη υποχρεούνται να λαμβάνουν μέτρα για την συχνή και τακτική εκπαίδευση αστυνομικών, δικαστών και άλλων επαγγελματιών που έχουν στενή επαφή με παιδιά, προκειμένου να διασφαλιστεί ο έγκαιρος εντοπισμός.
Της Γεωργίας Χαννή