ΓεΣΥ: Μάστιγα οι λίστες αναμονής- Ζητούν συνεργασία προσωπικών και ειδικών ιατρών
12 September 2023, 06:24
Στενότερη συνεργασία μεταξύ των προσωπικών και ειδικών γιατρών, ζητά η Ομοσπονδία Συνδέσμων Ασθενών Κύπρου (ΟΣΑΚ), με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των ασθενών κυρίως για επείγοντα περιστατικά και τη μείωση στις λίστες αναμονής που αποτελούν μάστιγα για το ΓεΣΥ.
Μιλώντας στο YgeiaWatch, ο πρόεδρος της ΟΣΑΚ, Χαράλαμπος Παπαδόπουλος τόνισε την σημαντικότητα της θεσμικής διευθέτησης κατά την οποία ο προσωπικός γιατρός θα μπορεί να κλείνει ραντεβού για τον ασθενή του, σε μικρό χρονικό διάστημα σε ειδικό γιατρό όταν το περιστατικό είναι επείγον.
«Η συνεργασία του προσωπικού γιατρού με τον ειδικό γιατρό είναι κάτι που λείπει από το σύστημα. Θα πρέπει να υπάρχει ένας μηχανισμός μεταξύ τους που να τους δίνει το δικαίωμα , είτε σημειώνοντας στον ηλεκτρονικό φάκελο του ασθενή, είτε ο ίδιος ο προσωπικός γιατρός να έρχεται σε επικοινωνία με τους ειδικούς γιατρούς για να μπορεί να βοηθήσει τον ασθενή του», σημειώνει.
Δηλαδή , εξηγεί, «εκεί που ο προσωπικός γιατρός θα βλέπει ότι το πρόβλημα του ασθενή του είναι όντως επείγον και πρέπει στις επόμενες 4-5 μέρες να δει ένα ειδικό γιατρό να μην βγάζει απλά ένα παραπεμπτικό και να πρέπει ο ασθενής να βρει γιατρό μόνος του. Γιατί εκεί αρχίζει και το πρόβλημα με τις λίστες αναμονής και τα παράπονα των ασθενών ότι δεν βρίσκουν ειδικούς γιατρούς», είπε.
Ο κ. Παπαδόπουλος τόνισε ότι και ο ασθενής θα πρέπει να έχει εμπιστοσύνη στον προσωπικό του γιατρό για την επιλογή του ειδικού γιατρού στον οποίο θα τον παραπέμψει.
«Να μην επιμένει δηλαδή ο ασθενής ότι θέλει να πάει σε συγκεκριμένο γιατρό ο οποίος έχει κλεισμένα όλα τα ραντεβού για το επόμενο διάστημα και τότε να παραπονιέται ότι δεν βρίσκει», διευκρίνισε.
Σε ό,τι αφορά τις ειδικότητες στις οποίες οι ειδικοί γιατροί είναι πολύ λίγοι και ο προσωπικός γιατρός δεν βρίσκει σύντομα διαθέσιμο ραντεβού για παραπομπή, ο κ. Παπαδόπουλος εξηγεί ότι σε αυτές τις περιπτώσεις ο ασθενής, αν του επιτρέπεται θα επισκεφθεί τις πρώτες βοήθειες, αλλά όπως τόνισε θα πρέπει πλέον να μπορεί και ο ΟΚΥπΥ να βρει τον τρόπο να δουλεύουν οι γιατροί του τα απογεύματα.
«Με αυτό τον τρόπο πολλοί ασθενείς θα μπορούσαν να βρουν λύση στο θέμα του ειδικού γιατρού», συμπλήρωσε.
Σύμφωνα με πληροφορίες του YgeiaWatch, ενώ οι ειδικοί γιατροί του ΟΚΥπΥ αποτελούν το 30% περίπου των γιατρών που είναι ενταγμένοι στο ΓεΣΥ, εξυπηρετούν μόνο γύρω στο 10% των παραπεμπτικών.
Ο κ. Παπαδόπουλος τόνισε επίσης ότι θα πρέπει να φτάσουμε στο σημείο ο κάθε ασθενής να εμπιστεύεται τον προσωπικό του γιατρό και ο ίδιος να μπορεί να παρακολουθεί σωστά τον ασθενή. Τότε, όπως είπε, θα μπορεί να ελέγχεται και η υγεία πολύ πιο καλά.
«Αν για παράδειγμα κάποιος ασθενής αντιμετωπίζει πρόβλημα με την καρδιά του από την στιγμή που παρακολουθείται από τον προσωπικό του γιατρό, τότε θα είναι σε θέση να γνωρίζει πότε και για ποιο λόγο να του δώσει παραπεμπτικό για τον καρδιολόγο. Και επειδή ο προσωπικός γιατρός θα βλέπει τα αποτελέσματα, θα ξέρει τα επόμενα βήματα που πρέπει να ακολουθηθούν. Αυτό που γίνεται τώρα είναι ότι με το παραμικρό τρέχουν όλοι στους ειδικούς γιατρούς παρακάμπτοντας κατά κάποιον τρόπο τους προσωπικούς γιατρούς. Επιπρόσθετα οι ειδικοί γιατροί έχουν κλεισμένη την λίστα των ραντεβού τους για 1-2 μήνες με επαναλαμβανόμενα ραντεβού με ασθενείς για επαναξιολόγηση της κατάστασης τους. Με αυτό τον τρόπο γεμίζουν τα ραντεβού τους και δεν υπάρχει κενό για διευθέτηση ραντεβού για ασθενείς σε σύντομο χρονικό διάστημα», εξήγησε.
Παράπονα και για ελλείψεις φαρμάκων
Πέραν από τη δυσκολία διευθέτησης ραντεβού σε ειδικούς γιατρούς σε σύντομο χρονικό διάστημα, οι ασθενείς παραπονιούνται για ελλείψεις φαρμάκων αλλά μικρό αριθμό επισκέψεων για φυσιοθεραπείες.
Σύμφωνα με το τελευταίο Παρατηρητήριο Δικαιωμάτων Ασθενών της ΟΣΑΚ, από τα 18 παράπονα που καταγράφηκαν για τον μήνα Αύγουστο, τα περισσότερα αφορούν δυσκολία διευθέτησης ραντεβού σε σύντομο χρονικό διάστημα με ειδικούς γιατρούς εντός ΓεΣΥ (6).
Επιπρόσθετα η ΟΣΑΚ δέχθηκε παράπονα για φάρμακα και για το μικρό αριθμό επισκέψεων για φυσιοθεραπεία εντός ΓεΣΥ, καθώς και παράπονα που αφορούν παροχές του κράτους για άτομα με άνοια που χρειάζονται συνεχή φροντίδα (4).
Επιπλέον η ΟΣΑΚ έχει δεχτεί παράπονα που αφορούσαν την κακή εξυπηρέτηση ιατρικού/νοσηλευτικού/φαρμακοποιού εντός ή εκτός ΓεΣΥ (4), δαπάνες (2), ένα παράπονο για ποιότητα υπηρεσιών υγείας και ένα για ιατρική αμέλεια.
Σε ό,τι αφορά την ηλικία των παραπονούμενων οι περισσότεροι εξ αυτών ανήκουν στην ηλιακή ομάδα των 51-70 (6 παράπονα), 31-50 (6 παράπονα), 71 ετών και άνω (4) και με λιγότερα παράπονα οι ασθενείς 18-30 ετών (2).
Της Μόνικας Μακρυγιάννη