ΙατροίΔιατροφολόγοιΑισθητικοίΝοσηλευτήριαΔιαγνωστικάΧημείαΦαρμακείαΓυμναστήριαΑσφάλειες

Έρευνα mystery shopping: «Χρυσό» το νερό και τα platters

17 Νοεμβρίου 2023, 06:42

images

«Χρυσάφι» χρεώνονται οι τιμές για νερό και platters στα κέντρα εστίασης σύμφωνα με την αξιολόγηση των υπηρεσιών των κέντρων εστίασης του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών (ΚΣΚ), με βάση έρευνα που πραγματοποιήθηκε με τη μέθοδο του mystery shopping.

Η έρευνα που πραγματοποιήθηκε την περίοδο Μάιου-Σεπτεμβρίου 2023, κάλυψε κέντρα εστίασης στις ελεύθερες περιοχές της Κύπρου με 200 αξιολογήσεις που έγιναν με τη μέθοδο του mystery shopping.

Η έρευνα αφορούσε στις τιμές των προϊόντων των κέντρων εστίασης, καθώς και σε παράγοντες που επηρέασαν θετική ή αρνητική την εμπειρία των επισκεπτών στα κέντρα.

Ειδικότερα με βάση τα ευρήματα της έρευνας, η τιμή χρέωσης προϊόντων που καταγράφηκαν παγκύπρια, για το δωρεάν νερό μη εμφιαλωμένο από 750ml μέχρι 1500ml αγγίζει στην ακριβότερη του τιμή τα €4,95 και στην φθηνότερη το €1,00.

Στα τρόφιμα, η μέση τιμή χρέωσης κατά επαρχία στην υψηλότερη μορφή της, για το χοιρινό σουβλάκι αγγίζει τα €15,50 στην Λεμεσό, για κοτόπουλο σουβλάκι τα €9,50 στην Λάρνακα, για σαλάτα τα €11,35 στη Λεμεσό και για μεζέδες τα €23,70 και πάλι στη Λεμεσό.

Το καλαμάρι χρεώνεται μέχρι τα €16,00 στην Πόλη Χρυσοχούς, οι γαρίδες στα €17,50 στην Αμμόχωστο και ο σολομός στα €36,00 στην Λεμεσό.

Για αναψυκτικά και μπύρα οι τιμές φτάνουν στα €2,82 στη Πάφο και €4,38 στη Λεμεσό, αντίστοιχα.

Σύμφωνα με τις τιμές που παρουσιάζει η έρευνα, το πιο φθηνό προϊόν αφορά στο νερό με τιμή στο €1,00 και το ακριβότερο προϊόν αφορά σε platter με τη χρέωση να φτάνει στα €60,00.

Εκπτώσεις στη ποσότητα και ποιότητα για χαμηλό κόστος

Η έρευνα κατέδειξε επίσης, εκπτώσεις στη ποιότητα και ποσότητα των φαγητών που προσφέρουν κάνουν τα κέντρα εστίασης, σύμφωνα με τα συμπεράσματα του Συνδέσμου Καταναλωτών.

Με βάση την αξιολόγηση, τα κέντρα εστίασης στην προσπάθεια μείωσης του κόστους χρέωσης, φαίνεται να μειώνουν την ποσότητα ή ποιότητα του προσφερόμενου φαγητού.

Τα χαρακτηριστικά ποιότητας και ποσότητας δεν ήταν μέρος της έρευνας, όπως σημειώνεται.

Ωστόσο, ο ΚΤΚ κατέγραψε παραδείγματα που αναφέρθηκαν όπως μη παραδοσιακό χαλούμι, φέτα και γιαούρτι, απουσία ή μειωμένη ποσότητα ακριβών συστατικών της σαλάτας και νοθευμένο ελαιόλαδο με σπορέλαιο.

Σε σχέση με τα ευρήματα, αρνητική ψήφος καταγράφηκε σε 12 εκ των 42 σημείων αξιολόγησης.

Τα υψηλότερα ποσοστά με αρνητική απάντηση αφορούν στη μη συνοδεία των επισκεπτών μέχρι την έξοδο από το κέντρο (76%), στη μη ερώτηση εάν θα ήθελαν τα ποτά να συνοδεύσουν ή να προηγηθούν του φαγητού (64,5%) και αν επεξηγήθηκε στον επισκέπτη ειδικό μενού σε περίπτωση που υπάρχει (51,5%).

Τα υψηλότερα ποσοστά με θετική απάντηση αφορούσαν στην περίληψη όλων των ειδών που παραγγέλθηκαν στο τιμολόγιο (96,5%), στο εάν το τιμολόγιο είναι αναλυτικό και περιλαμβάνει μόνο τα είδη που παραγγέλθηκαν στις ορθές τιμές (95%) και σε ότι αφορά την εξόφληση του λογαριασμού χωρίς καθυστέρηση (94%).

Προβλήματα λόγω ανεπαρκούς εκπαίδευσης

Στα συμπεράσματα και εισηγήσεις του, ο ΚΤΚ αναφέρει ότι τα όποια προβλήματα ή στρεβλώσεις που δημιουργούνται οφείλονται κατά κύριο λόγο στη μη επαρκή εκπαίδευση των ιδιοκτητών, αλλά και του προσωπικού των κέντρων εστίασης.

Τα πλείστα προβλήματα μπορούν να επιλυθούν χωρίς επιπλέον οικονομικό κόστος για τους ιδιόκτητες των κέντρων, υποστηρίζει ο σύνδεσμος.

Καλεί πρόσθετα σε συνεργασία μεταξύ του υφυπουργείου τουρισμού, των οργανωμένων συνόλων του τομέα και των οργανώσεων καταναλωτών για επίλυση των προβλημάτων, επισημαίνοντας ότι «το μόνο που χρειάζεται είναι εκπαίδευση και ενημέρωση».

Αναφέρει ακόμη ότι «τα κέντρα εστίασης είναι αναπόσπαστο μέρος της όλης εικόνας που ονομάζεται τουρισμός που τόσο πολύ τον έχει ανάγκη η οικονομία μας».

Σημειώνει ότι η έρευνα θα πρέπει να διεκπεραιωθεί και την επόμενη χρονιά για αξιολόγηση της νέας εικόνας έπειτα από τις διορθωτικές ενέργειες που θα γίνουν.

Τα χαρακτηριστικά της έρευνας

Η έρευνα, επιδοτήθηκε από το υπουργείο ενέργειας, εμπορίου και βιομηχανίας και μερικώς από ίδιους πόρους του ΚΤΚ, με σκοπό την αποτύπωση και αξιολόγηση των υπηρεσιών που προσφέρουν τα κέντρα εστίασης στους καταναλωτές.

Εστιάστηκε στην περίοδο Μαΐου – Σεπτεμβρίου 2023, και κάλυψε συνολικά 200 επισκέψεις σε κέντρα εστίασης στις ελεύθερες περιοχές.

Η έρευνα περιλάμβανε συνολικά 42 σημεία αξιολόγησης και η επιλογή του δείγματος έγινε τυχαία από τον κατάλογο μητρώου των εγγεγραμμένων κέντρων εστίασης του υφυπουργείου τουρισμού.

Οι 200 αξιολογήσεις αφορούν σε 56 στην επαρχία Λευκωσίας, 44 στην επαρχία Λεμεσού, 43 στην Λάρνακα, 41 στην Πάφο συμπεριλαμβανομένου της Πόλης Πάφου και γύρω χωριά, 7 στην Πόλη Χρυσοχούς και στο Λατσί και 9 αξιολογήσεις στην Αμμόχωστο (Παραλίμνι και Πρωταρά).

Οι αξιολογήσεις έγιναν σε περιοχές των πόλεων αλλά και σε χωριά.

Της Μαρίας Κυριακίδου

Σχετικά Άρθρα