Απαιτούν λύσεις για τα προβλήματα λογοπαθολόγων στα σχολεία
15 Απριλίου 2024, 10:40
Λύσεις για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι λογοπαθολόγοι στα σχολεία απαιτούν εμπλεκόμενοι φορείς, τονίζοντας ότι οι ανάγκες των παιδιών είναι περισσότερες από αυτές που μπορούν να καλύψουν οι διορισμένοι λογοπαθολόγοι.
Σε άρθρό της, η Έλενα Χατζησάββα, λογοθεραπεύτρια και στέλεχος της Προοδευτικής Κίνησης Δασκάλων και Νηπιαγωγών Λευκωσίας, σημειώνει ότι η λογοθεραπεία έχει ενταχθεί στα δημόσια σχολεία της Κύπρου εδώ και δεκαετίες, ωστόσο, τονίζει, παραμένει ελλιπής, όχι μόνο γιατί οι ανάγκες των παιδιών είναι περισσότερες από αυτές που μπορούν να καλύψουν οι διορισμένοι λογοθεραπευτές, αλλά και επειδή η αρμόδια αρχή δεν έχει μεριμνήσει να καλύψει τις βασικές ανάγκες και να εφοδιάσει τις σχολικές μας μονάδες με τα κατάλληλα και απαραίτητα υλικά.
«Το γεγονός αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι λογοθεραπευτές του δημοσίου να δυσκολεύονται να αξιοποιήσουν τις γνώσεις τους και να κάνουν αποτελεσματικά και σωστά αυτό που τους ζητείται, τη σωστή δηλαδή λογοθεραπευτική θεραπεία των μαθητών που εγκρίνονται για λογοθεραπεία», τονίζει.
Ποιες υπηρεσίες προσφέρουν οι λογοπαθολόγοι
Υπενθυμίζεται ότι οι λογοπαθολόγοι παρέχουν υπηρεσίες σε ένα ευρύ φάσμα περιστατικών, τα οποία αφορούν καθυστέρηση της ανάπτυξης ομιλίας και λόγου, αναπτυξιακές γλωσσικές διαταραχές, μαθησιακές διαταραχές, αρθρωτικές διαταραχές, ειδική γλωσσική διαταραχή, δυσαρθρία, αυτισμό, διαταραχή της ροής της ομιλίας (τραυλισμός), διαταραχές φωνής, νευρογενείς κινητικές διαταραχές της ομιλίας (δυσαρθρίες και επίκτητη απραξία), νευρολογικές διαταραχές και σύνδρομα, νοητική καθυστέρηση, διαταραχές κατάποσης (δυσφαγία), κρανιοπροσωπικές ανωμαλίες, βαρηκοΐα/ κώφωση/ κοχλιακή εμφύτευση, εγκεφαλικό επεισόδιο/ αφασία, χειρουργικές επεμβάσεις κεφαλής και τραχήλου (λαρυγγεκτομή), κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις.
Σαν επιστήμη συνδέεται άμεσα με την κατανόηση, την έκφραση, τη μνήμη, την προσοχή, καθώς και την ανάγνωση και τη γραφή.
Κλειδί η πρώιμη παρέμβαση
Σύμφωνα με την κ. Χατζησάββα, η πρώιμη παρέμβαση είναι το κλειδί για τη σωστή θεραπεία των μαθητών με λογοθεραπευτικές δυσκολίες.
Παρόλα αυτά, υποδεικνύει, μαθητές που φοιτούν στα δημόσια νηπιαγωγεία είναι λιγότερο πιθανό να εγκριθούν για λογοθεραπεία, λόγω των διαδικασιών που ακολουθούνται στο ΥΠΑΝ. «Διαδικασίες, όπως η παραπομπή των μαθητών για έγκριση ειδικής εκπαίδευσης και λογοθεραπείας είναι χρονοβόρες και πολλές φορές μπορεί να χρειαστούν μέχρι και δύο σχολικές χρονιές για να εγκριθούν», τονίζει.
Δεν πέτυχε στόχο η ομάδα αξιολόγησης
Προσθέτει ότι ο διορισμός της ομάδας αξιολόγησης από το ΥΠΑΝ, είχε ως ένα από τους κύριους στόχους την επίσπευση αυτών των διαδικασιών, αλλά και την αποσυμφόρηση των λογοθεραπευτών από τις πολλές αξιολογήσεις περιστατικών.
Ο στόχος αυτός, υπογραμμίζει, ακόμα δεν έχει επιτευχθεί, αφού μέχρι και σήμερα η έγκριση παροχής λογοθεραπείας ή/και ειδικής εκπαίδευσης στα δημόσια σχολεία καθυστερεί μέχρι και 6-7 μήνες.
Προβλήματα και δυσκολίες
Επιπλέον, επισημαίνει, οι λογοθεραπευτές έχουν επίσης να αντιμετωπίσουν προβλήματα και δυσκολίες στα δημόσια σχολεία όπως: Tα ανύπαρκτα σταθμισμένα τεστ αξιολόγησης, το ανεπαρκές υλικό λογοθεραπείας μέχρι και τις ανύπαρκτες αίθουσες διδασκαλίας στα περισσότερα σχολεία.
«Η πιο σημαντική όμως δυσκολία που έχουν να αντιμετωπίσουν είναι ο μη επαρκής χρόνος παροχής λογοθεραπείας, ο οποίος άτυπα ανέρχεται στο 1,3, δηλαδή 52 λεπτά λογοθεραπείας την εβδομάδα ανά μαθητή», σημειώνει.
Ταυτόχρονα, αναφέρει, οι επιπλέον εγκρίσεις κατά τη διάρκεια του χρόνου επιβάλλουν τις αναγκαστικές ομαδοποιήσεις μαθητών, με αποτέλεσμα ο χρόνος παροχής λογοθεραπείας να μειώνεται μέχρι και τα 25 λεπτά ανά μαθητή την εβδομάδα.
«Το γεγονός αυτό δυσκολεύει αφάνταστα τη δουλειά των λογοπαθολόγων εντός της σχολικής μονάδες, παρά τις υπεράνθρωπες προσπάθειες που καταβάλλουν οι συνάδελφοι και συναδέλφισσες, για να μπορούν να παρέχουν σωστή θεραπεία στους μαθητές και στις μαθήτριές τους», υπογραμμίζεται.
Όπως επισημαίνεται, το Υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να λάβει άμεσα μέτρα για την επίλυση όλων αυτών των προβλημάτων και ζητημάτων, αν πραγματικά επιθυμεί να γίνεται σωστή και αποτελεσματική δουλειά στη λογοθεραπεία, προς όφελος πάντα των παιδιών μας.
Της Γεωργίας Χαννή
Tags: λογοθεραπεία, λογοθεραπευτής, Λογοπαθολόγος, Σχολείο