ΙατροίΔιατροφολόγοιΑισθητικοίΝοσηλευτήριαΔιαγνωστικάΧημείαΦαρμακείαΓυμναστήριαΑσφάλειες

Άνω των 4 χιλ. μαθητών με γλωσσική διαταραχή

06 Οκτωβρίου 2023, 16:09

images

Στην Κύπρο 4.520 μαθητές της δημόσιας δημοτικής και μέσης εκπαίδευσης ενδέχεται να παρουσιάζουν Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή, σύμφωνα με υπολογισμούς στη βάση της συχνότητας εμφάνισης της διαταραχής, όπως αναφέρει σε ανακοίνωση που εξέδωσε την Παρασκευή ο Σύλλογος Εγγεγραμμένων Λογοπαθολόγων Κύπρου, με αφορμή τη διεθνή εκστρατεία ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για την Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή, στην οποία φέτος συμμετέχουν πάνω από 40 χώρες.

Σε ανακοίνωσή του, ο Σύλλογος Εγγεγραμένων Λογοπαθολόγων Κύπρου αναφέρει ότι αν και δεν υπάρχουν επιδημιολογικές μελέτες, που να αναφέρονται στη συχνότητα εμφάνισης της διαταραχής σε ελληνόφωνους πληθυσμούς, σύμφωνα με τη διεθνή βιβλιογραφία η διαταραχή συμβαίνει περίπου στο 7% του παιδικού πληθυσμού, με τα αγόρια να επηρεάζονται σε μεγαλύτερο ποσοστό από ό,τι τα κορίτσια.

«Αυτό σημαίνει πως στην Κύπρο, όπου σήμερα φοιτούν περίπου 64.650 στη δημόσια δημοτική και μέση εκπαίδευση, προβλέπεται πως 4.520 μαθητές ενδέχεται να παρουσιάζουν Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή», σημειώνει.

Σύμφωνα με τον Σύλλογο «η αξία της γλωσσικής παρέμβασης σε παιδιά με Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή έχει μελετηθεί και αποδειχθεί ευεργετική για την εξέλιξη τους», σημειώνοντας ότι «η γλωσσική παρέμβαση επιφέρει θετικά αποτελέσματα, όχι μόνο στις γλωσσικές δεξιότητες του παιδιού, αλλά και σε άλλους τομείς όπως η σχολική απόδοση, η κοινωνική συμμετοχή, η ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη κ.λπ.».

«Γι’ αυτό τον λόγο, οι επικοινωνιακές και γλωσσικές δεξιότητες αποτελούν προτεραιότητα σε πολλές ανεπτυγμένες χώρες και χαίρουν της δέουσας σημασίας. Όσον αφορά την Ευρώπη, οι φορείς χάραξης πολιτικής φαίνεται να αναγνωρίζουν τη σημαντικότητα της έγκαιρης και κατάλληλης γλωσσικής ενίσχυσης ως παράγοντα μείωσης των αρνητικών επιπτώσεων στην ενήλικη ζωή (π.χ. επαγγελματική αποτυχία, αύξηση ακατάλληλων συμπεριφορών). Παρόλα αυτά δεν υπάρχουν αρκετά στοιχεία που να περιγράφουν τις πολιτικές παροχής υπηρεσιών σε πολλές από τις ευρωπαϊκές χώρες γι’ αυτό και σημαντικός αριθμός ερευνητικών δράσεων στην Ευρώπη έχουν αναπτυχθεί έχοντας αυτό ως στόχο», αναφέρει ο αρμόδιος Σύνδεσμος.

Στην Κύπρο, σημειώνει, «η παροχή λογοθεραπευτικών υπηρεσιών γίνεται από λογοθεραπευτές που απασχολούνται στον ιδιωτικό τομέα και από λογοθεραπευτές του δημοσίου τομέα», ενώ προσθέτει ότι «στον δημόσιο τομέα οι λογοθεραπευτές παρέχουν υπηρεσίες στο πλαίσιο της ειδικής εκπαίδευσης και στο πλαίσιο των ιατρικών υπηρεσιών».

Περαιτέρω, ο Σύλλογος Εγγεγραμμένων Λογοπαθολόγων Κύπρου αναφέρει ότι αφού τα παιδιά αυτά δεν έχουν μια φανερή διαταραχή και δεδομένου της απουσίας διαδικασιών εντοπισμού και αξιολόγησης τους και ενώ στην Κύπρο υπάρχει σημαντικός αριθμός λογοθεραπευτών και θεσμοθετημένες υπηρεσίες, τα παιδιά με Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή, σπάνια έχουν πρόσβαση σε γλωσσικές παρεμβάσεις και σπάνια επωφελούνται προσαρμογών στο πρόγραμμα εκπαίδευση τους.

«Αν και οι υπηρεσίες λογοθεραπείας σε παιδιά με προβλήματα λόγου, γλώσσας και επικοινωνίας παρέχονται από το 2001 στο πλαίσιο της ειδικής εκπαίδευσης, δεν υπάρχουν δημοσιευμένα δεδομένα που να επιτρέπουν με ασφάλεια να πούμε σε ποιο βαθμό τα παιδιά με Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή εντοπίζονται και λαμβάνουν τις απαραίτητες παρεμβάσεις, αλλά και ούτε τη μορφή και το περιεχόμενων των παρεμβάσεων που λαμβάνει το ποσοστό των παιδιών που είναι επιλέξιμα για να πάρουν λογοθεραπεία ή άλλη επαγγελματική βοήθεια. Καμία, επίσης, πληροφορία δεν είναι διαθέσιμη σχετικά με το ποια παιδιά λαμβάνουν υπηρεσίες λογοθεραπείας στα ιδιωτικά πλαίσια και ποιο το είδος και το περιεχόμενο των υπηρεσιών για αυτά τα παιδιά», σημειώνει.

Εκστρατεία «Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή. Μήπως σε αφορά;»

Σύμφωνα με την ανακοίνωση ο Σύλλογος Εγγεγραμένων Λογοπαθολόγων Κύπρου σε συνεργασία με την Ομάδα Ειδικού Ενδιαφέροντος και Διάχυσης Γλωσσικών Διαταραχών συμμετέχει στη διεθνή εκστρατεία ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για την Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή.

Σύμφωνα με ανακοίνωση, στο πλαίσιο της διεθνούς εκστρατείας ενημέρωσης για την Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή, η 20η Οκτωβρίου του 2023 έχει επιλεγεί από τον οργανισμό Raising Awareness of Developmental Language Disorder, ως η μέρα ενημέρωσης για την Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή και σ’ αυτή συμμετέχουν πάνω από 40 χώρες

Το σύνθημα της εκστρατείας στην Κύπρο φέτος είναι «Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή. Μήπως σε αφορά;» και έχει σκοπό να αναδείξει τη συχνότητα αυτής της διαταραχής, αλλά και το γεγονός ότι δεν αναγνωρίζεται ούτε διαγνώσκεται συχνά.

Επίσης, έχει σκοπό να ενημερώσει και να ευαισθητοποιήσει τα επηρεαζόμενα άτομα, τις οικογένειες των ατόμων αυτών και επαγγελματίες, όπως λογοπαθολόγους, ειδικούς εκπαιδευτικούς, σχολικούς ψυχολόγους, ερευνητές, ακαδημαϊκούς και άλλους, με σκοπό κανένα παιδί, έφηβος ή ενήλικας με Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή να μην περάσει απαρατήρητος για να μπορέσει να λάβει την απαιτούμενη στήριξη που χρειάζεται για να πετύχει τόσο ακαδημαϊκά, κοινωνικά αλλά και επαγγελματικά.

Κατά τη διάρκεια της εκστρατείας, η οποία θα λάβει χώρα 16 με 22 Οκτωβρίου, θα γίνονται ενημερωτικές αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ενημερωτικές διαλέξεις σε σχολεία, διανομή ενημερωτικών τριπτύχων, ενημέρωση μέσω τηλεοπτικών εκπομπών και φωταγώγηση κτιρίων με μωβ και κίτρινο που είναι τα χρώματα για τη Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή.

Σημειώνεται ότι η Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή συμβαίνει όταν ένα παιδί αποτυγχάνει να αναπτύξει τη γλωσσική ικανότητα στα αναμενόμενα επίπεδα για την ηλικία του και όταν οι δυσκολίες αυτές δεν μπορούν να αιτιολογηθούν αλλιώς (π.χ. νευρολογικές διαταραχές, αισθητηριακές διαταραχές, νοητικές αδυναμίες).

Όσον αφορά στα χαρακτηριστικά της Αναπτυξιακής Γλωσσικής Διαταραχής, όπως αναφέρεται στη σχετική βιβλιογραφία, εμμένουν ακόμα και κατά τη φοίτηση των παιδιών στο σχολείο, αλλά και στην ενήλικη ζωή με μια διαφοροποιημένη όμως εικόνα.

Επίσης, η Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή χαρακτηρίζεται από μεγάλη ανομοιογένεια αφού οι γλωσσικές συνιστώσες (φωνολογία, μορφολογία, σημασιολογία, σύνταξη και πραγματολογία) δύναται να επηρεάζονται σε διαφορετικό βαθμό και σε διαφορετικούς συνδυασμούς, τόσο σε ό,τι αφορά στην κατανόηση όσο και στην έκφραση του λόγου.

Υπάρχουν γλωσσικές δυσκολίες και λειτουργικοί περιορισμοί που μπορεί να συνυπάρχουν με αυτές ή να προκύπτουν από αυτές όπως η φτωχή σχολική επίδοση, οι μαθησιακές δυσκολίες, η δυσκολία δημιουργίας κοινωνικών σχέσεων, τα προβλήματα συμπεριφοράς και η περιορισμένη καθημερινή επικοινωνία.

Σχετικά Άρθρα