ΙατροίΔιατροφολόγοιΑισθητικοίΝοσηλευτήριαΔιαγνωστικάΧημείαΦαρμακείαΓυμναστήριαΑσφάλειες

Φυσικοί χυμοί και smoothies: Πιθανό όφελος στη διάθεση

11 Αυγούστου 2026, 10:50

images

Ένα ποτήρι 100% φυσικός χυμός φρούτων ή ένα smoothie την ημέρα, στο πλαίσιο της κατανάλωσης πέντε μερίδων φρούτων και λαχανικών, μπορεί να συμβάλλει στη βελτίωση της ψυχικής ευεξίας, σύμφωνα με νέα έρευνα του Πανεπιστημίου του Newcastle στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Στη μελέτη, ενήλικες που κατανάλωναν συνήθως μικρή ποσότητα φρούτων και λαχανικών έλαβαν υποστήριξη για να αυξήσουν την πρόσληψή τους.

Ορισμένοι από τους συμμετέχοντες κλήθηκαν επιπλέον να καταναλώνουν καθημερινά ένα ποτήρι χυμό φρούτων ή smoothie.

Μετά από τέσσερις εβδομάδες, και οι δύο ομάδες είχαν αυξήσει την κατανάλωση φρούτων και λαχανικών.

Ωστόσο, όσοι συμπεριέλαβαν στη διατροφή τους χυμό ή smoothie παρουσίασαν και χαμηλότερες βαθμολογίες συμπτωμάτων κατάθλιψης.

Τα ευρήματα δημοσιεύθηκαν στο επιστημονικό περιοδικό British Journal of Nutrition.

Η μελέτη χρηματοδοτήθηκε από το Fruit Juice Science Centre.

Δυσκολία στην επίτευξη των «5 την ημέρα»

Η κατανάλωση των συνιστώμενων ποσοτήτων φρούτων και λαχανικών έχει συνδεθεί με χαμηλότερο κίνδυνο χρόνιων παθήσεων και καλύτερη μακροπρόθεσμη υγεία.

Ωστόσο, λιγότεροι από ένας στους πέντε ενήλικες στο Ηνωμένο Βασίλειο και μόλις ένας στους δέκα εφήβους καταφέρνουν σήμερα να καταναλώνουν τις πέντε συνιστώμενες μερίδες ημερησίως.

Στην αρχή της μελέτης, και οι 42 συμμετέχοντες κατανάλωναν το πολύ δύο μερίδες φρούτων και λαχανικών την ημέρα.

Οι ερευνητές εξέτασαν αν η οικονομική στήριξη και η σωστή ενημέρωση μπορούν να βοηθήσουν τους συμμετέχοντες να τρώνε περισσότερα φρούτα και λαχανικά, αλλά και αν ένας καθημερινός χυμός φρούτων ή smoothie μπορεί να προσφέρει επιπλέον οφέλη.

Χαμηλότερες βαθμολογίες κατάθλιψης

Οι 42 συμμετέχοντες χωρίστηκαν τυχαία σε τρεις ομάδες των 14 ατόμων.

Η πρώτη ομάδα αποτέλεσε την ομάδα ελέγχου και συνέχισε τη συνήθη διατροφή της.

Η δεύτερη έλαβε υποστήριξη για να φτάσει τις πέντε μερίδες ημερησίως χρησιμοποιώντας μόνο ολόκληρα φρούτα και λαχανικά.

Η τρίτη ομάδα ακολούθησε επίσης πρόγραμμα αύξησης της κατανάλωσης φρούτων και λαχανικών, αλλά κατανάλωνε επιπλέον ένα ποτήρι χυμό φρούτων ή smoothie κάθε ημέρα.

Και οι τρεις ομάδες έλαβαν οικονομική ενίσχυση ύψους 10 λιρών την εβδομάδα, ενώ οι δύο ομάδες που αύξησαν την κατανάλωση φρούτων και λαχανικών έλαβαν και εκπαιδευτικό υλικό.

Οι ερευνητές αξιολόγησαν τη διάθεση των συμμετεχόντων με επικυρωμένα ερωτηματολόγια για το άγχος και την κατάθλιψη.

Η ομάδα που κατανάλωνε χυμό ή smoothie παρουσίασε χαμηλότερη βαθμολογία στα συμπτώματα κατάθλιψης σε σύγκριση με την ομάδα ελέγχου.

Η διαφορά ήταν 2,52 μονάδες σε κλίμακα 27 βαθμών και χαρακτηρίστηκε από τους ερευνητές ως μέτρια, αλλά στατιστικά σημαντική.

Περισσότερες φυτικές ίνες

Η κατανάλωση χυμού δεν φαίνεται να εμπόδισε τους συμμετέχοντες να αυξήσουν την πρόσληψη άλλων τροφών πλούσιων σε φυτικές ίνες.

Σύμφωνα με τις διατροφικές καταγραφές, και οι δύο ομάδες που έλαβαν παρέμβαση αύξησαν την ημερήσια πρόσληψη φυτικών ινών κατά περίπου 8 έως 10 γραμμάρια.

Παρά τις ανησυχίες σχετικά με την περιεκτικότητα των χυμών σε σάκχαρα, οι ερευνητές δεν εντόπισαν αρνητικές επιδράσεις στους μεταβολικούς δείκτες των συμμετεχόντων που κατανάλωναν χυμό ή smoothie κατά τη διάρκεια των τεσσάρων εβδομάδων.

Απλές αλλαγές στη διατροφή

Η Courtney Neal, η οποία πραγματοποίησε τη μελέτη στο Πανεπιστήμιο του Newcastle, σημείωσε ότι πολλοί άνθρωποι δυσκολεύονται να φτάσουν τις πέντε ημερήσιες μερίδες φρούτων και λαχανικών.

Όπως ανέφερε, απλές και οικονομικά προσιτές επιλογές, όπως ένα μικρό ποτήρι 100% φυσικού χυμού ή ένα smoothie την ημέρα, θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην επίτευξη του στόχου, ενώ ενδέχεται να προσφέρουν και οφέλη για την ψυχική ευεξία.

Ο Oliver Shannon, λέκτορας Διατροφής και Γήρανσης στο Πανεπιστήμιο του Newcastle και ένας από τους βασικούς συγγραφείς της μελέτης, χαρακτήρισε ενθαρρυντική τη μείωση των βαθμολογιών κατάθλιψης, τονίζοντας ωστόσο ότι το εύρημα χρειάζεται περαιτέρω διερεύνηση, ιδιαίτερα σε άτομα με χαμηλή ψυχική ευεξία.

Η μελέτη είχε διάρκεια μόλις τέσσερις εβδομάδες και περιλάμβανε μικρό αριθμό συμμετεχόντων, επομένως απαιτείται μεγαλύτερη έρευνα για να διαπιστωθεί αν η συγκεκριμένη σχέση επιβεβαιώνεται σε ευρύτερο πληθυσμό και σε μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

Σχετικά Άρθρα