ΙατροίΔιατροφολόγοιΑισθητικοίΝοσηλευτήριαΔιαγνωστικάΧημείαΦαρμακείαΓυμναστήριαΑσφάλειες

Ανώδυνα βίωσαν εγκλεισμό λόγω COVID-19 οι μαθητές στην Κύπρο

21 Μαΐου 2022, 06:00

images

Οι μαθητές και οι μαθήτριές στην Κύπρο βίωσαν με σχετικά ανώδυνο τρόπο τον εγκλεισμό και την απόσταση από το σχολικό τους περιβάλλον λόγω νόσησης με COVID 19, σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας για τη βιωματική εμπειρία των παιδιών και των εφήβων από την πανδημία Covid-19.

Τα αποτελέσματα της έρευνας παρουσιάστηκαν χθες σε συνέντευξη τύπου στην παρουσία του Υπουργού Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΠΑΝ) Πρόδρομου Προδρόμου.

Σύμφωνα με τον κ. Προδρόμου, βάσει της πρόσφατης έκθεσης της UNICEF, στο αποκορύφωμά της πανδημίας, περισσότεροι από 1,5 δισεκατομμύριο μαθητές/μαθήτριες έμειναν εκτός σχολείου λόγω διακοπής λειτουργίας των εκπαιδευτικών μονάδων στη χώρα τους ενώ σχολεία έκλεισαν παγκοσμίως για σχεδόν 80% της ακαδημαϊκής περιόδου κατά το πρώτο έτος της πανδημίας.

«Η διαχείριση που έγινε στην Κύπρο, μας επέτρεψε να αποφύγουμε εκτεταμένη διακοπή της φοίτησης με φυσική παρουσία. Η Κύπρος μεταξύ των 27 κρατών μελών της ΕΕ ήταν μια από τις χώρες που κατάφερε να εξασφαλίσει στον μεγαλύτερο βαθμό τη συνέχεια της εκπαίδευσης. Παρόλα αυτά, οι άνθρωποι και τα παιδιά φυσικά επηρεάστηκαν», δήλωσε.

Όπως ανέφερε, επιδιώκοντας να διερευνηθεί η βιωματική εμπειρία των παιδιών και των εφήβων κατά τη διάρκεια της πανδημίας του Covid-19 στην Κύπρο, πραγματοποιήθηκε για το ΥΠΠΑΝ μια σχετική έρευνα.

Συγκεκριμένα, η έρευνα υλοποιήθηκε από Επιστημονική Επιτροπή, τα μέλη της οποίας διορίστηκαν από το Υπουργείο Υγείας,  υπό την προεδρία του Ανώτερου Αντιπρύτανη του Πανεπιστημίου Λευκωσίας, Καθηγητή Κωνσταντίνου Ν. Φελλά. Τον συντονισμό της έρευνας είχε η Διευθύντρια του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου δρ Αθηνά Μιχαηλίδου.

Ο κ. Προδρόμου, σχολίασε ότι τα βασικά ευρήματα της έρευνας είναι αισιόδοξα και δείχνουν ότι οι μαθητές και οι μαθήτριές βίωσαν με σχετικά ανώδυνο τρόπο τον εγκλεισμό και την απόσταση από το σχολικό τους περιβάλλον.

Τα αποτελέσματα της έρευνας

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, η εμπειρία της νόσησης των μαθητών/μαθητριών είχε τα εξής χαρακτηριστικά: οι μαθητές/μαθήτριες αντιμετώπισαν τις δύσκολες περιστάσεις και αισθάνονταν καλά σε μεγάλο βαθμό, γιατί είχαν επικοινωνία με αγαπημένα πρόσωπα και επειδή δέχονταν φροντίδα.

Όπως σημειώνεται, αυτό αποδεικνύει ότι παραμένει πολύτιμη στην Κύπρο η λειτουργία του οικογενειακού θεσμού η ενεργός παρουσία στη ζωή μας της ευρύτερης οικογένειας, συγκριτικά περισσότερο απ’ ό,τι αλλού, η λειτουργία του κοινωνικού περιβάλλοντος αλλά και η πλαισίωση από δημόσιες υπηρεσίες.

Σημαντικό είναι το γεγονός ότι κατά την περίοδο αυτή η συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών/μαθητριών δεν βίωσαν ψυχολογική ή σωματική βία από μέλη της οικογένειάς τους ή εκφοβισμό (διαδικτυακό ή άλλης μορφής) από φίλους/φίλες.

Από την άλλη, 1 στα 10 παιδιά που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσε ότι έχει βιώσει χλευασμό ή εκφοβισμό ή ακόμα και βία.

Αξίζει να αναφερθεί ότι κατά την περίοδο αυτή, οι μαθητές/μαθήτριες χρησιμοποιούσαν σε μεγάλο βαθμό το διαδίκτυο τόσο για χρηστικούς σκοπούς επικοινωνίας, εκπαίδευσης κ.λπ. όσο όμως και ως μέσο διαφυγής για ψυχαγωγία, αλλά και για να συνεχίσουν να συμμετέχουν σε κοινωνικές δραστηριότητες. Χρησιμοποίησαν, λοιπόν, για περισσότερο χρόνο από ό,τι αρχικά σχεδίαζαν το διαδίκτυο.

Αναφορικά με την ενημέρωση που είχαν οι μαθητές/μαθήτριες σχετικά με την πανδημία COVID-19, διαφάνηκε ότι για πληροφορίες εμπιστεύονταν κυρίως τα μέλη της οικογένειάς τους και σε μικρότερο βαθμό τον προσωπικό τους γιατρό, τις Υπηρεσίες του Υπουργείου Υγείας, την Επιδημιολογική Επιτροπή και τους φίλους/φίλες τους.

Τα αποτελέσματα έδειξαν επίσης ότι οι μαθητές/μαθήτριες ανησυχούν αρκετά για τις επιπτώσεις της πανδημίας και για την υγεία των μελών της οικογένειάς τους, όπως και για την πιθανότητα να νοσήσει με Covid-19 κάποιο αγαπημένο τους πρόσωπο, αλλά και γενικά για το μέλλον τους.

Δράση για βελτίωση

Με βάση τα αποτελέσματα της έρευνας, το ΥΠΠΑΝ στο πλαίσιο της καθιερωμένης πολιτικής του για ενδυνάμωση εκπαιδευτικών και στήριξη των μαθητών όλων των βαθμίδων σε περιόδους κρίσεων, έχει ήδη προσφέρει μέσω του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου μεγάλο αριθμό επιμορφωτικών δράσεων για εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, για στελέχη της εκπαίδευσης, για γονείς και μαθητές, σε συνεργασία με τη δρα Πανά, μέλος της επιδημιολογικής ομάδας του Υπουργείου Υγείας.

Ο κ. Προδρόμου ανέφερε ακόμη ότι η Υπηρεσία Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας του ΥΠΠΑΝ έχει προσφέρει επιμορφωτικές δράσεις και εκπαιδευτικό υλικό με σκοπό τη στήριξη μαθητών και εκπαιδευτικών. 

Της Ουρανίας Στυλιανού

Σχετικά Άρθρα