ΙατροίΔιατροφολόγοιΑισθητικοίΝοσηλευτήριαΔιαγνωστικάΧημείαΦαρμακείαΓυμναστήριαΑσφάλειες

Αναγκαία η διαμόρφωση περιβαλλοντικά υπεύθυνων και ενεργών πολιτών

07 Φεβρουαρίου 2023, 19:56

images

Η κρισιμότητα των περιβαλλοντικών προβλημάτων και το ζητούμενο της αειφόρου ανάπτυξης, φανερώνει και την ανάγκη διαμόρφωσης περιβαλλοντικά υπεύθυνων και ενεργών πολιτών, ανέφερε ο Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, Πρόδρομος Προδρόμου, εγκαινιάζοντας, την Τρίτη, το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Κοιλανίου.

Σε χαιρετισμό του κατά την τελετή των εγκαινίων, ο κ. Προδρόμου ανέφερε ότι ο ρόλος της εκπαίδευσης για την εδραίωση του περιβαλλοντικού πολιτισμού είναι κρίσιμος και θεμελιώδης, ενώ το εγχείρημα είναι δύσκολο και η πρόκληση μεγάλη.

Υποδεικνύοντας ότι μέχρι πρότινος μιλούσαμε για κλιματική αλλαγή, ενώ τώρα έχουμε να αντιμετωπίσουμε μια πραγματική κλιματική κρίση, ο ΥΠΑΝ είπε πως «η διαφύλαξη της ποιότητας του πλανήτη και η διασφάλιση της ποιότητας ζωής με σεβασμό στο περιβάλλον, είναι πλέον η μόνη μας επιλογή.

Μέλημά μας, συνέχισε, είναι να εργασθούμε με όλες μας τις δυνάμεις για να κληροδοτήσουμε έναν κόσμο καλύτερο για τις μελλοντικές γενεές, που θα στηρίζεται στις αρχές της κοινωνικής δικαιοσύνης και της οικολογικής ακεραιότητας.

Αναφερόμενος στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Κοιλανίου, ο Υπουργός είπε πως αυτό αποτελεί μετεξέλιξη του πρώην Δημοτικού Σχολείου Κοιλανίου και «είναι το επιστέγασμα μακρόχρονης προσπάθειας και στενής συνεργασίας μας με την Κοινότητα Κοιλανίου».

Μαζί με το Κέντρο της Κοινότητας Παναγιάς, πρόσθεσε, συμπληρώνεται το Κρατικό Δίκτυο Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας υπενθυμίζοντας ότι τα υπόλοιπα είναι το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Πεδουλά, Σαλαμιούς, Κοινότητας Ακρωτηρίου, Κάβο-Γκρέκο και Αθαλάσσας.

«Στόχος μας είναι το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Κοιλανίου να μετεξελιχθεί σταδιακά σε Κέντρο Περιφερειακού Τύπου, το οποίο θα παρέχει, όπως και τα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Πεδουλά και Παναγιάς, πολυήμερα προγράμματα, με διαμονή των εκπαιδευομένων σε ξενώνες που θα δημιουργηθούν για τον σκοπό αυτό», συμπλήρωσε.

Σύμφωνα με τον ΥΠΑΝ, υπολογίζεται ότι, με την πλήρη λειτουργία του Κέντρου, θα μπορούν να συμμετέχουν πέραν των πέντε χιλιάδων μαθητών/τριών, εκπαιδευτικών, φοιτητών και άλλων επαγγελματικών ομάδων και πολιτών.

Στο χαιρετισμό του, ο Πρόδρομος Προδρόμου τόνισε ότι για την Κύπρο, αλλά και ειδικότερα για την κοινότητα Κοιλανίου, το έργο αυτό δεν είναι σημαντικό μόνο ως προς την εκπαιδευτική του διάσταση, αλλά και ιδιαιτέρως ως προς την αναζωογόνηση της ίδιας της κοινότητας.

Συγκεκριμένα, ανέφερε «μέσα από αυτό διασφαλίζεται η διατήρηση της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς μέσω της αναπαλαίωσης του Σχολείου, η προώθηση της αειφόρου ανάπτυξης, αλλά και η ανάδειξη των ιδιαίτερων κοινωνικών, πολιτιστικών και φυσικών χαρακτηριστικών της Κοινότητας και της γύρω περιοχής, παράγοντες που είναι σημαντικοί για την προώθηση της αειφορίας της περιοχής».

Είπε, εξάλλου, ότι η ολοκλήρωση του έργου ήταν το αποτέλεσμα μιας συντονισμένης, συλλογικής και συστηματικής προσπάθειας που κατέβαλαν το Υπουργείο Παιδείας, το Κοινοτικό Συμβούλιο Κοιλανίου, η Επαρχιακή Διοίκηση Λεμεσού και πολλοί άλλοι Κοινοτικοί Εταίροι.

Οι υποδομές για τη μετεξέλιξη του πρώην Δημοτικού Σχολείου σε Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, πρόσθεσε, στοίχισαν 950.000 ευρώ, εκ των οποίων 550.000 εξασφαλίσθηκαν από ευρωπαϊκούς πόρους και συγκεκριμένα από το πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020 και 400.000 δόθηκαν από το Υπουργείο Παιδείας. Η δε λειτουργία και η συντήρηση του ΚΠΕ Κοιλανίου, συνέχισε, έχει αναληφθεί σε ετήσια βάση από το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας με δαπάνες που υπερβαίνουν τις 200.000 ετησίως.

Υπογράμμισε, εξάλλου, πως το Δίκτυο Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΚΠΕ) στην Κύπρο συνιστά ένα ιδιαίτερα καινοτόμο και σημαντικό θεσμό, η θέσπιση του οποίου συμπίπτει με τις προτεραιότητες του Υπουργείου που έχει θέσει, ώστε τα θέματα του περιβάλλοντος και της αειφόρου ανάπτυξης να βρίσκονται στο επίκεντρο της εκπαιδευτικής πολιτικής, με στόχο τη διαμόρφωση περιβαλλοντικά «εγγράμματων» πολιτών, ικανών να συμβάλουν αποτελεσματικά στη βελτίωση του περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής.

Επιπρόσθετα, υπέδειξε, η λειτουργία του Κρατικού Δικτύου Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, συνιστά και μια ολοκληρωμένη δομή μη-τυπικής εκπαίδευσης για την αειφορία, «από τις λίγες που υπάρχουν στην Ευρώπη», ενώ ανέφερε ότι στα προγράμματα των ΚΠΕ συμμετέχουν ετησίως πέραν των 35.000 μαθητών/μαθητριών, εκπαιδευτικών, επαγγελματικών ομάδων και ομάδων ειδικού ενδιαφέροντος.

Ο κ. Προδρόμου σημείωσε το γεγονός πως, στην πρόσφατη έκθεση αξιολόγησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναφορικά με την πορεία υλοποίησης της εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη, στα εκπαιδευτικά συστήματα των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Κύπρος αποτελεί παράδειγμα αναφοράς.

Σχετικά Άρθρα